Конспекти уроків.

Посилання на конспекти уроків.
Конспекти уроків

Тема:    Змінювання дієслів минулого часу за родами.
Мета:
Ø ознайомити учнів зі змінюванням дієслів минулого часу за родами,
Ø допомогти засвоїти спосіб визначення роду дієслів минулого часу(за родами іменників, з якими вони пов’язані);
Ø розвивати творчу ініціативу в процесі дослідження мовних явищ, вміння аналізувати та узагальнювати мовні явища; сприяти розширенню словникового запасу;
Ø виховувати  бажання бачити і відчувати красу природи, уважність, старанність, працелюбність.
Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.
Методи і прийоми: наочні(таблиці, мультимедійна презентація), словесні(бесіда, розповідь),інтерактивні («Очікування», «Кубування», «Гронування», «Мікрофон»).
Обладнання:  мультимедійна презентація, малюнок вербової гілки з шпаками, записи на дошці.
Література: підручник  М.С.Вашуленко, О.І.Мельничайко  «Рідна мова»(частина друга), Київ «Освіта», 2003; методичні посібники, електронна мережа Internet.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
1. Релаксація
Весна у коло всіх зібрала й свої вітання всім надіслала:
Того, хто справа – похвалити!
Того, хто зліва – збадьорити!
Всіх, хто пустує – пожурити,
Всіх, хто сумує – звеселити!
-         Чому саме весна прислала нам вітання?
-         Не тільки весна завітала до нас, а й сонечко. Воно своїми промінцями прислало нам на урок  різні види роботи.
2.  Інтерактивна вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від уроку? ( відповіді дітей)
- А тепер подивіться на вербові котики. Чи співпали ваші очікування з тим, що на них написано?  (дізнатися нове, розширити знання, збагатити словник, відкрити нове, пізнати радість).
- З ваших очікувань вийшла чудова вербова гілочка. Вербові котики – це один з перших подарунків, які весна дарує людям. З їх появою в українців пов’язано пробудження природи від сну, яке викликає в людини багато позитивних емоцій.  От тому я бажаю вам позитивних емоцій від співпраці на уроці.
ІІ. Контроль знань учнів.
-         Щоб на уроці гарно працювати, треба раніше вивчене пригадати.
1.     Стратегія «Кубування»
Завітав  сьогодні в клас
На урок до нас
Кубик, діти,не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
Завдання «Чарівного кубика»
1.     Дієслово це – ( частина мови,що вказує на дію предмета, наприклад…)
2.     Відповідає на питання – ( що робити, що роблять, що робитимуть)
3.     Яким членом речення виступає?(присудком)
4.     За чим змінюється?(за часами і числами)

2.     Вправа «Мій не мій час»
-         Прочитайте фразеологізм.
У нього на вербі грушки виростуть.
-         Як ви його розумієте?
(Брехун, що вигадує різні небилиці. Людина,яка говорить прощось неправдиве, вигадує щось).
-         Знайдіть дієслово.
-         Якого воно часу?(майбутнього)
-         Як це дієслово поставити в теперішньому часі?(виростають)
-         Як це дієслово поставити в минулому часі?(виросли)
3.     Хвилинка каліграфії (Каліграфинка)
-         Відкрийте зошити. Запишіть сьогоднішню дату та класна робота.
-         Люди раділи появі вербових котиків, але й з нетерпінням чекали на пташок. В народі говорять, що пташки – серце весни. Першими весну на своїх крилах приносили  шпаки.
-         Запишіть каліграфічно склади і слова весна, шпака,  ;
вес    на      шпа  ка      весна      шпака
Весна на порі, якщо побачив  шпака у дворі.
-         А тепер прочитайте речення і каліграфічно його запишіть.
-         Зверніть увагу на нахил та з’єднання букв.
4.     Вправа для очей.
-         Ми на уроці працювали і наші очі стомилися. Тож хай вони трішки відпочинуть.
   ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.
- А яке в цьому реченні дієслово? (побачив).
-  Визначимо час даного дієслова.(минулий).
-  Подивіться на дошку. Яка записана тема на ній.
- А як ви думаєте як змінюються дієслова минулого часу? (думки дітей).
- Тож сьогодні ваш «мозковий компютер» поповниться ще однією інформацією    про дієслово. Ми будимо змінювати дієслова минулого часу за родами, для того, щоб вчитися правильно писати закінчення дієслів.
IV. Вивчення нового матеріалу.
- Дієслова якого часу змінюються за родами?
     - Проаналізуємо по нашій таблиці.
-         Що спільного в словах, записаних у стовпчик? (Це іменники.)
-         Чим вони відрізняються? (Вони різного роду.)
-         Визначте рід іменників.
                                         Мин.час   
Пташка (ж.р)                 співала         
 Птах  (ч.р.)                     співав             
      Пташеня (с.р.)               співало 

-         Пташка що робила?  Іменник пташка якого роду? Тож дієслово співала якого буде роду? ( Якщо іменник жіночого роду, то дієслово співала теж жіночого роду.)
-         Яке закінчення має?
За таким принципом аналізуємо інші дієслова.  
-         Який висновок ми зробимо? (відповіді дітей).
-         Дієслова минулого часу змінюються за родами.  Дієслова минулого часу в однині змінюються за родами. Щоб визначити рід дієслова в минулому часі, потрібно визначити рід іменника, з яким дієслово пов’язане.
Фізхвилинка.
V.  Первинна перевірка засвоєння знань
1.  Вибіркове списування  (робота за  вправою 173 ).
-   Прочитайте завдання. Що треба зробити у цій вправі.
Читання тексту по реченнях.
-         Знайдіть виділене дієслово. Який час має це дієслово?  З яким іменником зв’язане? Запишіть.
-         Якого роду це дієслово?
Аналогічно працюємо з іншими дієсловами.
VI.  Первинне закріплення знань учнів.
• Тренувальна вправа 175
-         Запишіть  дієслова минулого часу за родами  по зразку. ( Перше – усно; Злетів, сидів,думав – самостійно).
Самоперевірка.
VII.   Контроль і самоперевірка знань
1.     Творча робота
-         Спишіть, розкриваючи дужки.
(Зацвітати) в долині червона калина,
Ніби (засміятися) дівчина – дитина.
Любо, любо стало,
Пташечка (зрадіти) і (защебетати).
- Позначте рід у дієсловах минулого часу.
Самоперевірка.
2.     Вправа «Гронування»
-         А тепер сіли рівненько і будьте уважними. У нас цікавий вид роботи – «Гронування». Ми його проводили. І я надіюся, що ви справитесь із цим завданням.(Підібрати дієслова минулого часу  до поданих слів.)

Сонце                              вогник                           весна

Взаємоперевірка.
VIII. Підведення підсумків уроку
1.     Інтерактивна вправа "Мікрофон"
- Дієслова якого часу змінюються за родами?
- Що допомагає визначити рід дієслова?
- Для чого треба вміти визначати рід дієслова минулого часу? (Щоб правильно написати закінчення)
- Які закінчення мають дієслова минулого часу жіночого роду, середнього роду, чоловічого роду?
- Чи досягли мету, яку поставили на початку уроку?
- Чи справдилися ваші очікування?
- Це перший наш урок по даній темі. На наступних уроках ми будимо продовжувати працювати і закріплювати  знання з даної теми.
2.     Оцінення учнів (самооцінювання, взаємооцінення)
IX. Інформація про домашнє завдання. (рівневі за вправою 176)
Середній рівень – списати текст.
Достатній рівень – виписати дієслова минулого часу, визначити їх рід.
-         Високий рівень  – скласти міні-твір на тему « До нас завітала весна» використовуючи дієслова минулого часу.
-         На цьому урок закінчено. А весна цвіте, буяє, радує нас. Милуймося її красою, бережімо цю красу. ( На мультимедійній дошці відео розквіту природи).




Ґрунт. Утворення ґрунту. 3 чого складається ґрунт. Досліди (визначення складу ґрунту).


Мета:

Ø формувати поняття ґрунт; уявлення про перегній, про склад ґрунту (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі); ознайомити учнів з різноманітністю ґрунтів України;

Ø розвивати вміння складати схеми, робити висновки, аналізувати, порівнювати, працювати з малюнками, текстом підручника;

Ø виховувати допитливість, самостійність, доказовість мислення, бажання прислухатися до думки іншої людини,  увагу на уроці, дбайливе ставлення до ґрунтів.

Тип уроку: вивчення і первинне закріплення знань

Методи і прийоми: : наочні(таблиці, мультимедійна презентація), практичні(досліди), словесні(бесіда, розповідь), елементи гри.

Обладнання: таблиця «Ґрунт», роздатковий матеріал, макет «Ґрунтовий розріз», колекція «Ґрунти твоєї місцевості», по два шматочки ґрунту у коробочках, склянка з водою й паличка; демонстраційний матеріал: спиртівка, металева коробочка з сухим ґрунтом (чорнозем із залишками рослин), сірники, скло, металева коробочка з вологим ґрунтом, мультимедійна презентація до уроку.

Література:  підручник «Я і Україна» для 3 класу,Київ «Форум», 2005; ;  методичні посібники, електронна мережа Internet.

ХІД УРОКУ

I.                   Організаційний етап (слайд 2).

Психоформула.

 Люблю я свій розум,

 Увагу і пам’ ять.

Працює мій мозок,

І вчусь я старанно.

 Сприймаю все нове

І мислю логічно.

Вчителя слово

 Здійсню практично.

ІІ. Контроль знань учнів.

1.     Бюро погоди

-         Який зараз місяць?

-         Що ви можете сказати про тривалість дня? Ночі?

-         Як змінився колір неба?

-         Чи йшов дощ?

-         Які зміни відбулися у природі?

-         Що означає цей день за народним календарем? (Слайд 3).

-         У народі 11 листопада вшановували Анастасія-вівчарника, покровителя овець. Цього дня віддячували вівчарам за те, що вони добре випасали і берегли овець, гарними обідами та платнею. Також від цього часу починали стрижку овець.

2.     Фронтальне усне опитування.

-         Чому гірські породи потрібно витрачати ощадливо?

-         Що таке корисні копалини?

-         На які ґрунти поділяються корисні копалини?

-         Що таке гірські породи?

-         Які корисні копалини є в нашій місцевості?

-         У яких трьох станах можуть перебувати гірські породи?

 ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.

 Розминка (розгадування зашифрованої теми уроку). (Слайд4).

 Гра "Портрет"

 (Вчитель зачитує твердження, в якому дано відомості про об’єкт, який буде вивчатись в темі, учні намагаються впізнати цей об’єкт, якщо їм не вдається зробити це, вчитель зачитує наступне, більш точне і докладне твердження про те саме. Якщо й воно не допомагає дати правильну відповідь, то зачитується третє твердження, після якого відгадування неминуче.)

 Перше твердження: Його легко найти під ногами.

 Друге твердження: Це продукт взаємодії живої і неживої природи. 

 Третє твердження: Це верхній родючий шар землі.

-         Про що йде мова? (Слайд 5).

Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить … І найбільше – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою … І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!».

 Давайте ми сьогодні не просто похвалимо ґрунт, але і задамо собі запитання, щоб ми хотіли дізнатися про це чудове утворення природи.(Слайд 6).

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Формування поняття " ґрунт " методом розповіді з елементами бесіди та використання ілюстрацій.

 - Не раз ви бачили перекопану темну поверхню землі. Якщо в ній викопати яму і розглянути її стінку, то зверху можна побачити темний пухкий шар, у якому ростуть рослини.

- Як називається цей шар?

(Після відповідей дітей коментар вчителя). (Слайд7).



 - Ґрунт - це верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини. У нижній частині ґрунт поступово світлішає. Під шаром  ґрунту залягає шар піску, глини і каміння.

 - Розгляньте ілюстрацію із зображенням розрізу гранту.  Що в ньому знаходиться?(відповіді дітей). (Слайд8).

 - У ґрунті є: коріння рослин, відмерлі рештки рослин, черв'яки, комахи та їхні личинки. (Слайд 9). Опале листя, відмерлі рослини і тварини потрапляють у ґрунт і під впливом мікроорганізмів перетворюються у перегній. Він дає ґрунту темного забарвлення. З перегною утворюються речовини, які разом із водою вбираються коренями рослин і без яких рослина не може жити. Від кількості перегною в ґрунті залежить його найважливіша властивість - родючість.

 - Ви, напевно, чули вислів "родючий ґрунт". Як ви його розумієте?(відповіді дітей).(Слайд 10).

 - Родючий ґрунт - це такий, на якому добре ростуть і розвиваються рослини. Такий ґрунт містить багато перегною, води і повітря. Найбільш родючим ґрунтом є чорнозем. Наша країна багата на чорноземи.

2.     Розповідь вчителя про процес утворення гранту.

Метод "Читання з передбаченнями"( учитель читає текст, періодично зупиняючись. Після зупинки учні пропонують варіанти для продовження тексту; після обговорення вчитель продовжує).

Утворення ґрунтів.   (Слайд 11).

Перша зупинка після назви тексту. Учні пропонують варіанти того, про що йтиметься у тексті.

Утворення ґрунту - складний і довготривалий процес. Ви вже знаєте, що з часом гори руйнуються і розсипаються на уламки каміння. На каміння спочатку селяться дуже невибагливі рослини – лишайники.

Друга зупинка.

- В що перетворюються після відмирання ці рослини?(Відповіді дітей).

- Після їх відмирання між камінням накопичується трохи перегною. Якщо туди потрапляє насіння, з нього виростають рослини, селяться тварини.

 Третя зупинка.

 - Що відбуватиметься далі? (Відповіді дітей).

- Уламки каміння з часом стають все меншими, а перегною стає все більше. Так поступово з твердого каміння утворюється пухкий шар земної поверхні, на якому ростуть рослини. (Слайд 12).

Четверта зупинка.

 - Яку роль відіграють тварини в утворенні ґрунту? (Відповіді дітей).

 - Значну роль в утворенні ґрунту відіграють тварини, що в ньому живуть. (Слайд 13). Вони розпушують ґрунт. (Слайд14). Дощові черви, наприклад, живляться рослинними рештками, що є в ґрунті, сприяють швидкому перетворенню їх у перегній, а отже - підвищенню родючості. Тому, щоб утворився ґрунт, потрібні рослини, тварини і мікроорганізми, які відмерлі рештки перетворюють у перегній.

Фізхвилинка (музична пісня з рухами для дітей). (Слайд 15).

V.  Первинна перевірка засвоєння знань

1.     Практична робота. Проведення дослідів з метою визначення складу ґрунту.

- Як ви думаєте, що є складовими частинами ґрунту?

1. Дослід на встановлення наявності в ґрунті перегною і води.

Проведення досліду. (Слайд 16).

 Прожарюється невелика кількість ґрунту на спиртівці. Що спостерігаємо при цьому:

 а) на стінках пробірки з’явились крапельки води – до складу ґрунту входить вода;

Висновок досліду.

 - Як потрапляє вода в ґрунт?

 (Вода в ґрунт надходить під час випадання дощу чи снігу.)

 - Для чого потрібна вода в ґрунті?

(Вода потрібна для життя рослин. З водою корені всмоктують необхідні речовини з ґрунту.)

Проведення досліду. (Слайд 17).

 б) над отвором пробірки з’являється димок і специфічний запах, ґрунт  змінює колір на сірий – у ґрунті є перегній, він згорів.

Висновок досліду.

- Що ви помітили під час проведення даного досліду? Помітили димок і специфічний запах. Це перегній.

- Звідки дізналися що це перегній? (Він утворився з відмерлих рослин і тварин).

- Що з ним трапилося? (Він згорів).

 2. Дослід на встановлення наявності піску, глини.

Проблемне питання.

- Чи є в ґрунті пісок і глина?

Проведення досліду. (Слайд 18).

 Прожарений охолоджений ґрунт висипається у склянку, наливається вода, розмішується.

Висновки за побаченим.

 - Що спостерігаємо при цьому? (Відповіді дітей).

Коментар вчителя.

 - Речовини в склянці розташовуються в три шари – на самому дні більш важкі речовини (гравій, глина), потім шар піску, зверху – прозорий склад води.

 У ґрунті може бути різна кількість піску і глини. Світлий ґрунт містить багато піску, він швидко пропускає воду і швидко висихає. Ґрунт, в якому багато глини, повільно пропускає воду. А коли висихає, то поверхня покривається кіркою, яка не пропускає повітря. Кірку легко зруйнувати, розпушивши ґрунт.



3.     Дослід на встановлення у складі ґрунту розчинених мінеральних речовин.

Проблемне питання.

-         Чи наявні в ґрунті крім води, піску, глини інші речовини?

Проведення досліду. (Слайд 19).

 Фільтруємо розчин ґрунту, випарюємо воду на предметному склі.

Висновки за побаченим.

-         Що залишилось на склі?

-         До складу ґрунту входять мінеральні солі, розчинені у воді.

-         Як вони утворилися? (Вони утворюються в ґрунті з перегною під дією бактерій).

-         Навіщо вони потрібні в ґрунті ? (Без солей рослини не можуть рости).

4.     Дослід на виявлення у ґрунті повітря.

Проведення досліду. (Слайд 20).

Якщо суху грудочку ґрунту вкинути у воду, то  з грудочки одразу почнуть виділятись пухирці повітря.

Проблемне питання.

-         Чому виділяються пухирці?

Висновки за побаченим

-         Отже, до складу ґрунту входить і повітря.

-         Для чого потрібне повітря в ґрунті ?

-         Повітря потрібне для дихання коренів. Щоб у ґрунті було більше повітря, його розпушують.

2.     Підведення підсумків проведених дослідів.

Асоціативний кущ. (Слайд 21).

-         Отже,  до складу ґрунту входять: повітря, вода, перегній, глина, пісок, мінеральні солі.







              Повітря                                                  вода                                            



глина                                          Грунт                                     пісок



           мінеральні солі                                            перегній

VI.  Первинне закріплення знань учнів.

1.     Робота з підручником с.102-103

1)    Читання статті «Що таке ґрунт. З чого складається ґрунт»

2)    Бесіда за змістом прочитаного.

-         Що таке ґрунт?

-         Чому ґрунт має темний колір?

-         Як утворюється перегній?

-         З чого складається ґрунт?

-         Який ґрунт називають родючий?

2.     Ознайомлення з видами грантів України. (використання карти грантів України та схематичних позначок). (Слайд 22).

-         В Україні поширені чорноземи - найродючіші ґрунти у світі. Вони знаходяться у степовій зоні. Є  бурий лісовий ґрунт - Карпати, у  заплавах річок усіх зон поширені лучні ґрунти. У нашій місцевості переважає чорнозем, глиняний та пісчаний ґрунти.

VII.   Контроль і самоперевірка знань

1.     Групова робота. (Слайд 23).

Гра «Виготовляємо морозиво»

 З переліку об’єктів живої та неживої природи необхідно «виготовити» морозиво: гній, корова, трава, ґрунт, мороко, черв’як, морозиво (ґрунт, гній, черв’як, трава, корова, молоко, морозиво).

2.     Робота в парах.

Заповнення таблиці. (Слайд 24).                        

                                 Для  чого  потрібний  ґрунт   



людині

тваринам

рослинам

Для вирощування рослин

Домівка, пошук їжі.

Для росту і розвитку.

Місце для будівництва.













VIII. Підведення підсумків уроку. (Слайд 25).

1.     Інтерактивна вправа "Мікрофон"

 • Сьогодні на уроці ми вивчили...

 • Ґрунт – це...

 • Мені найбільше сподобалось...

 • Ці знання мені згодяться...

2.     Оцінення учнів (самооцінювання, взаємооцінення)
IX. Інформація про домашнє завдання. (рівневе)

1.     Дати відповіді на питання с. 102-103 (середній рівень)

2.     Підібрати приказки і прислів’я про землю.(достатній рівень)

3.     Провести дослідження « Ґрунти моєї місцевості»( високий рівень).


Немає коментарів:

Дописати коментар